Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar vi brukar få till oss. Om du inte hittar svaret på din fråga här, lägg ett ärende på Mina sidor, eller ring Kundservice på telefon 031-332 10 00.
Kontrakt och byten
När du säger upp ditt kontrakt räknas uppsägningen från sista datumet i den månad du skickat in uppsägningen. Om du till exempel säger upp din lägenhet eller p-plats den 20 januari gäller alltså uppsägningstiden från den 31 januari och tre månader framåt.
Här kan du läsa mer om hur du säger upp ett kontrakt.
Digitalt:
Logga in på ”Mina Sidor” på vår hemsida och gå till:
-Mina Uppgifter
-Avtal
-Säg upp avtalet med Bank-ID
Skriftligt:
Du kan antingen skriva under och skicka in ditt hyresavtal till oss, eller använda mallen nedan och skicka med post till oss:
Uppsagning_kontrakt-1.pdf (goteborg.se)
Skicka uppsägningen till:
Bostads AB Poseidon
Box 6156
400 60 Göteborg
Observera att uppsägningstiden är tre månader från sista datumet i månaden.
Hör av dig till din uthyrare om du har fler frågor. Du når dem via Kundservice på telefon 031-332 10 00.
Digitalt:
Logga in på ”Mina Sidor” på vår hemsida och gå till:
-Mina Uppgifter
-Avtal
-Mina andra avtal (om du även är hyresgäst i bostad hos oss)
-Säg upp avtalet med Bank-ID
Skriftligt:
Du kan antingen skriva under och skicka in ditt fysiska avtal till oss, eller använda mallen nedan och skicka med post till oss:
Uppsagning_parkering-1.pdf (goteborg.se)
Skicka uppsägningen till:
Bostads AB Poseidon
Box 6156
400 60 Göteborg
Observera att uppsägningstiden är tre månader från sista datumet i månaden.
Hör av dig till din uthyrare om du har fler frågor. Du når dem via Kundservice på telefon 031-332 10 00.
För att överlåta ett hyreskontrakt behöver du skicka in en skriftlig ansökan om överlåtelse till oss. Ansökan bedöms sedan i enlighet med hyreslagen.
Vill du göra en överlåtelse, kontakta vår uthyrning via Kundservice på telefon 031-332 10 00.
Via vårt Bytestorg på webben kan du som hyresgäst lägga upp och söka annonser för att hitta andra som vill byta lägenhet. Du kontaktar själv den som lagt upp annonsen. För att kunna göra ett direktbyte krävs att du har ett så kallat beaktansvärt skäl. Här hittar du Bytestorget.
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår uthyrningsavdelning. Du når dem via Kundservice på telefon 031-332 10 00.
För att få tillstånd att byta lägenhet måste ett så kallat beaktansvärt skäl finnas.
I ansökan ska du ange vilka skäl du har för bytet.
Handläggningstiden för direktbyten är normalt cirka 8 veckor.
På Poseidons hemsida kan du läsa mer om direktbyten, samt skriva ut ansökningsblanketter.
Läs gärna mer om vad som gäller och hur du går till väga på Skatteverkets hemsida.
Rätten att ha inneboende gäller bara om du själv bor i lägenheten. Annars gäller reglerna för andrahandsuthyrning av hyresrätter och då behöver du tillstånd.
Söka bostad
Bland de sökande som uppfyller kraven för en ledig lägenhet är det sökande med längst registreringstid på Boplats som blir kallade till visning.
Hyra ut i andra hand
För att få tillstånd att hyra ut sin lägenhet i andra hand måste ett så kallat beaktansvärt skäl finnas, till exempel att man vill provsambo med en partner, studera på annan ort eller tillfälligt arbeta på annan ort.
Det här är viktigt att känna till för dig som vill hyra ut i andra hand:
• Du som förstahandshyresgäst ansvarar för att hyran betalas även under andrahandsuthyrningen. Du är också ytterst ansvarig för att lägenheten sköts och att grannarna inte störs.
• Om du inte har för avsikt att flytta tillbaka till lägenheten efter att andrahandskontraktet löper ut ska du säga upp lägenheten tre månader innan andrahandskontraktet går ut.
• Andrahandshyresgästen har inte rätt att ta över lägenheten om du inte längre skulle behöva den.
• Du får inte ta ut högre hyra än din egen månadskostnad från din andrahandshyresgäst.
Här kan du läsa mer om andrahandsuthyrning
Gäller det samboprövning ger vi aldrig tillstånd till längre än ett år.
Parkering
När du loggat in på Mina sidor kan du se alla lediga parkeringsplatser som finns att söka här.
Har du flera frågor kan du kontakta Kundservice på telefon 031-332 10 00.
Först behöver du registrera dig som sökande. Det gör du via den här länken. Våra lediga parkeringsplatser finns publicerade på vår hemsida. Det är här du ansöker, och när du får en plats även signerar kontraktet.
Tänk på att du som inte är hyresgäst hos Poseidon betalar moms på din parkeringsplats.
Hyresgäst
Här kan du logga in på Mina sidor.
När du renoverar själv hemma är det några saker vi vill att du tänker på:
– Arbetet ska utföras ordentligt, eller fackmannamässigt som det brukar kallas.
– Välj inte extrema färger eller tapeter – då kan du behöva göra om arbetet innan du flyttar.
Tänk också på att i väggar med tätskikt (kakel och i badrum) får man inte göra några hål alls!
Husvärdens kontaktuppgifter hittar du i trappuppgången eller här på webben.
På balkonger och uteplatser är det inte tillåtet att grilla med öppen låga på grund av brandrisken. Om du har gott om plats och vill grilla kan du istället använda en elgrill, förutsatt att grannarna inte blir störda. Även en elgrill kan skapa grill-os, så kolla gärna med grannarna innan att det är ok att du grillar.
• inte har möbler framför elementen
• inte har långa gardiner framför dina element
• har vridit termostaten på elementen på max
• mäta temperaturen mitt i rummet några dagar i sträck
Om temperaturen mitt i rummet är under 20 grader, kontakta din husvärd.
Om det sker en störning utanför kontorstid kontaktar du Störningsjouren på journumret: 031-80 50 75.
Handlar det om en störning dagtid kan du kontakta Kundservice på telefon 031-332 10 00.
När du tecknar elavtal eller anmäler ändrad folkbokföringsadress behöver du ibland fylla i fastighetsbeteckningen.
Du kan ringa vår Kundservice för att få hjälp med din fastighetsbeteckning. Du kan även använda Lantmäteriets karttjänst för att hitta den. Här hittar du Lantmäteriets karttjänst
Hyran
Du kan betala hyran via e-faktura, så slipper du att själv mata in ocr-nummer, belopp och förfallodatum. Alla uppgifter är förifyllda och du behöver bara godkänna fakturan varje månad i din internetbank. Du kan anmäla dig till e-faktura hos Bostads AB Poseidon via din internetbank.
Ett annat alternativ är att betala hyran via autogiro. Det enda du behöver göra är se till är att det finns pengar på ditt bankkonto senast vardagen före förfallodagen. Hyran förs automatiskt över från ditt konto samma dag som hyresavin förfaller till betalning. Ansöka om autogiro gör du smidigast hos din internetbank.
Du kan även få och betala dina hyresavier via den digitala brevlådan Kivra. Om du är ansluten till Kivra får du automatiskt din hyrasavi via Kivra.
1. Leta upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura.
2. Välj Bostads AB Poseidon
3. Fyll i anmälningsformuläret.