Så sätts din hyra
- Boskola
- Nyhetsbrev och magasin
- Kom igång med vår boendeapp
- Våga bry dig
- Leva hållbart
- Flytta in och flytta ut
- Hyran
- Hyra ut i andra hand
- Direktbyte
- Fullmakt
- Praktiskt i boendet
- Ombildning
- Rökfritt hos oss
- Störningar
- Information om skyddsrum
- TV och bredband
- Gårdsföreningar
- Tillval
- Personuppgifter
- E-legitimation
- Tillgänglighetsredogörelse
- E-tjänster & Blanketter
- Här satsar vi extra
Hyran förhandlas mellan Poseidons moderbolag, Förvaltnings AB Framtiden, och Hyresgästföreningen och brukar vara klar i början av året.
Kvalitetshyra – för en rättvisare hyressättning
För att få en rättvisare hyressättning använder Poseidon så kallade kvalitetshyror. Det innebär att den årliga hyreshöjningen vanligtvis fördelas efter kvaliteterna i respektive bostadsområde. Med kvalitet menar vi exempelvis läge, trygghet, service i området och fastighetens standard. De lägenheter som idag betalar en hög hyra i förhållande till de kvaliteter som finns i området får en lägre hyreshöjning än genomsnittet och vice versa. På så sätt skapar vi en rättvis hyra där du som hyresgäst betalar för den kvalitet du får!
Metoden har utvecklats tillsammans med Hyresgästföreningen Region Västra Sverige. Kvalitetshyra ska inte förväxlas med marknadshyra. Marknadshyra innebär att den som är beredd att betala mest får kontraktet till en ledig lägenhet. Detta tillämpas på bostadsrätter och lokaler, men är inte tillåtet för hyreslägenheter i Sverige.
Hyror för p-platser
Hyran för bilplatser ingår inte i förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen. Hyran sätts utifrån geografiskt läge och vilka egenskaper parkeringsplatsen har. Vid prissättningen av p-platser vill vi att hyran skall ligga i nivå med övriga parkeringar i staden.
