I Haga ligger kvarteret Furiren, en av Poseidons många kulturminnesmärkta fastigheter med landshövdingehus som är över 150 år gamla. När Poseidon för drygt ett år sedan upptäckte hussvamp var utmaningen stor eftersom husen här är kulturminnesmärkta.
– Det är aldrig kul att upptäcka hussvamp, men det blir särskilt komplicerat när vi hittar det i en k-märkt fastighet. Det betyder att vi inte får riva fasaderna, vilket man normalt gör vid den här typen av skador. Dessutom ville vi göra allt för att hyresgästerna skulle slippa flytta ut under renoveringen, säger Soroush Paidar, projektledare på Poseidon.
Projektet är ett bra exempel på att innovation och bevarande av kulturarv kan gå hand i hand
Soroush Paidar
Projektledare Poseidon
För att se om det fanns någon annan lösning gick Poseidon tillsammans med sina entreprenörer tillbaka till ritningsbordet.
– Efter idog research hittade vi en ny innovativ metod som skulle bevara fasaden. Fast den krävde att vi lyfte huset! säger Soroush.
Hussvamp är en aggressiv rötsvamp som äter upp träet i husets stomme. För att växa behöver den tre saker: vatten, kalk och trä. I landshövdingehus är det vanligt med hussvamp eftersom de består av träövervåningar som vilar ovanpå en murad och kalkrik bottenvåning.
– I stället för att riva ner hela träfasaden rev vi bara den nedersta remsan som låg mot bottenvåningens mur. Sen lyftes trästommen upp från muren och papp lades under för att skydda träet från kalken i muren. Efter det byttes de skadade delarna ut och fasadremsan byggdes upp igen på ett fuktsäkert sätt. Detta gjordes etappvis så att bara några få hyresgäster påverkades åt gången, säger Soroush.
Projektet är ett bra exempel på att innovation och bevarande av kulturarv kan gå hand i hand och har väckt uppmärksamhet i branschen. Både kollegor inom Poseidon och från andra bolag har kommit för att göra studiebesök.
– Vi har lärt oss mycket av det här projektet som både vi och andra kan ha nytta av vid liknande utmaningar, säger Soroush.
En viktig aspekt har varit att inkludera hyresgästerna och ta hänsyn till deras behov genom kontinuerlig dialog och information.
– Något vi tar med oss är vikten av att hålla de boende uppdaterade även i de perioder då vi jobbar förberedande och arbetet står stilla ute i fastigheten, avslutar Soroush.