Frågor och svar
På Poseidon har vi så kallat behovsprövat underhåll, det innebär att det är behovet som styr när vi gör underhåll. Ta kontakt med din via Mina sidor husvärd för en behovsprövning i just din lägenhet.
Om du vill renovera själv hemma får du självklart göra det. I vissa fall kan du få färg och tapeter från oss. Kolla med din husvärd!
När du renoverar själv hemma är det några saker vi vill att du tänker på:
– Arbetet ska utföras ordentligt, eller fackmannamässigt som det brukar kallas.
– Välj inte extrema färger eller tapeter – då kan du behöva göra om arbetet innan du flyttar.
Självklart vill man sätta upp tavlor och hyllor i sin lägenhet och det är helt ok att lämna några hål efter sig i väggarna. Bara om det är onormalt mycket hål i väggarna kan man som hyresgäst bli skyldig att återställa väggarna efter sig.
Tänk också på att i väggar med tätskikt (kakel och i badrum) får man inte göra några hål alls!
Det beror lite på vilken typ av lås du har, om du behöver nya nycklar och om du har dubbla lås eller inte i dörren. Säkrast är att du kontaktar din husvärd, som har en aktuell prislista för din fastighet. Husvärden kontaktar du enklast genom att registrera ett ärende via Mina sidor.
Av trygghetsskäl är vi varsamma med att lämna ut portkoder till våra hus. För de flesta trapphus har bara posten och blåljuspersonal tillgång till koderna. Men kolla gärna med din husvärd om vad som gäller just i ditt hus. Detta gör du enklast genom Mina sidor.
Att grilla hör för många sommaren till. I flera av våra områden finns det anvisade platser för grillning kring gårdarna. Använd gärna dem, men tänk alltid på att ta hänsyn så att andra inte störs av os och rök.
På balkonger och uteplatser är det inte tillåtet att grilla med öppen låga på grund av brandrisken. Om du har gott om plats och vill grilla kan du istället använda en elgrill, förutsatt att grannarna inte blir störda. Även en elgrill kan skapa grill-os, så kolla gärna med grannarna innan att det är ok att du grillar.
Vi rekommenderar alltid att du tar en kontakt med din husvärd för att kontrollera om det är möjligt att sätta in en egen tvättmaskin i just din lägenhet. Husvärden kan hjälpa dig att kolla hur elen ser ut och om det finns tillräckligt med plats. Du når husvärden enklast via Mina sidor.
Registrera ett ärende på Mina sidor eller i appen, så tar vår boendeutvecklare en kontakt med dig.
Värmesystemen är automatiska och sätter igång när temperaturen ute understiger en viss temperatur. Om du upplever att du har det kallt i din lägenhet kan du först kolla att du:
• inte har möbler framför elementen
• inte har långa gardiner framför dina element
• har vridit termostaten på elementen på max
• mäta temperaturen mitt i rummet några dagar i sträck
Om temperaturen mitt i rummet är under 20 grader, kontakta din husvärd genom att registrera ett ärende på Mina sidor eller i appen.
Har du problem med grannsämjan och behöver ha kontakt med någon hos oss finns det lika olika vägar att gå.
Om det sker en störning utanför kontorstid kontaktar du Störningsjouren på journumret: 031-80 50 75.
Handlar det om en pågående störning dagtid kan du kontakta Kundservice på telefon 031-332 10 00.
När du tecknar elavtal eller anmäler ändrad folkbokföringsadress behöver du ibland fylla i fastighetsbeteckningen.
Du kan ringa vår Kundservice för att få hjälp med din fastighetsbeteckning. Du kan även använda Lantmäteriets karttjänst för att hitta den. Här hittar du Lantmäteriets karttjänst.
Du lämnar nycklarna till din husvärd eller i ett kuvert märkt med adress i brevlådan utanför husvärdskontoret.
Alla våra lägenheter har tillgång till Framtidens Bredband, ett fibernät där du kan beställa tjänster inom både bredband, tv och telefoni. Du beställer själv de tjänster du är intresserad av i nätet och hittar alla leverantörer på www.framtidensbredband.se.
Du kan beställa ett kostnadsfritt bas-tv-paket från iTUX. För att kunna se tv behöver du en digitalbox, som ingår kostnadsfritt i paketet. Läs mer om hur du beställer paketet här.