Tack för era svar!

Nu har vi fått resultatet från årets hyresgästenkät. Över 8 000 hyresgäster tog sig tid att svara på frågor om hur de upplever vår service och sitt boende. Stort tack till alla er som svarade!
Poseidons serviceindex, som sammanfattar hur våra hyresgäster upplever vår service och sitt närområde, hamnade på 78,9 % nöjda hyresgäster i årets mätning. Det är samma resultat som förra året.
Den upplevda tryggheten i våra områden fortsätter att öka för femte året i rad. Vi noterar även att kundbetygen för städning och skötsel av området ökar. Fler upplever sitt område som attraktivt och 9 av 10 hyresgäster svarar att de trivs i sitt kvarter.
Svaren i hyresgästenkäten visar även att många hyresgäster efterlyser en mer personlig kontakt med oss. Under året har vi gjort en förändring i kontaktvägarna till oss, där vi i första hand hänvisar till våra digitala kanaler för att komma i kontakt med oss, samtidigt som vår Kundservice svarar på telefonsamtal hela dagen. Frågeområden som rör möjligheten att få tag på rätt person, telefontider och besökstider visar ett sämre resultat än förra året.
Så här kommenterar Ylva Morén, vd på Poseidon, årets resultat:
– Jag vill börja med att rikta ett stort, varmt tack alla hyresgäster som tagit sig tid att dela med sig av sina synpunkter. Resultatet från hyresgästenkäten är en otroligt värdefull temperaturmätare för oss på Poseidon. Här får vi ett tydligt kvitto på om våra insatser ger effekt och vi kan fånga upp de områden vi behöver prioritera och bli bättre på framöver.
– Vi har under flera år satsat mycket på belysning, städning och att göra våra områden trygga och säkra. Att fler göteborgare känner sig trygga och upplever sitt område som attraktivt är vi därför väldigt glada för.
– Samtidigt visar resultatet tydligt att flera hyresgäster efterlyser en mer personlig kontakt med oss. Vi har gjort en snabb övergång till att bli mer digitala under året och vi ser att vi inte har alla hyresgäster med oss i den förändringen. Vi ser också att vi själva behöver blir bättre på att återkoppla och ge våra hyresgäster den service som de förväntar. Det tar vi till oss och vi kommer nu att titta närmare på hur vi kan bli synligare, återkoppla bättre och göra det enklare att ta kontakt med oss. Det kommer att bli vårt fokus under 2026!
Kort från hyresgästenkäten
(Förändring från förra årets mätning inom parantes)
Serviceindex 78,9 % ( +- 0 %)
Inom serviceindex ställs frågor om att ”Ta kunden på allvar”, ”Trygghet”, ”Rent och snyggt” samt ”Hjälp när det behövs”.
I årets enkät ökar våra index för ”Trygghet” samt ”Rent och snyggt”, medan ”Ta kunden på allvar” backar. Att få ”Hjälp när det behövs” får samma resultat som förra året.
Produktindex 76,3 % (+ 0,3 %)
Inom produktindex ställs frågor om lägenheten, allmänna utrymmen och utemiljön. Här ökar nöjdheten med utemiljöer och allmänna utrymmen, medan nöjdheten med den egna lägenheten backar något.
Attraktivitet 83,6 % (+0,3 %)
Attraktivitetsfrågorna handlar om hur man trivs i sitt kvarter och om man kan rekommendera det till andra.
Svarsfrekvens 64,0 % (+0,1 %)
8 166 hyresgäster svarade på årets enkät, vilket är något fler än förra året.