Hoppa till innehåll

Nytt avtal för boinflytande tecknat

Gruppbild av vd:ar, styrelseordförande och representanter från Hyresgästföreningen.

Vi på Poseidon har under året tillsammans med Hyresgästföreningen och våra systerbolag, Bostadsbolaget och Familjebostäder arbetat med att konkretisera hur vi förverkligar intentionerna i Boinflytandeavtalet som sedan tidigare finns mellan oss. Arbetet ledde fram till ett uppdaterat gemensamt avtal för boinflytande.

– Arbetet har inneburit att konkretisera delar av avtalet men också hitta en relation där vi tillsammans fokuserar på de delar som gör skillnad. Fokus från oss på Hyresgästföreningen har varit att hitta former som underlättar det lokala engagemanget och lokala hyresgästföreningars verksamhet, säger Ronny Bengtsson, regionordförande för Hyresgästföreningen.

Vi är alla överens om att engagemanget hos våra hyresgäster är viktigt för att skapa trygghet i bostadsområden. Även de lokala Hyresgästföreningarna spelar en viktig roll i det arbetet.

– Tillsammans ska vi stärka befintliga lokala hyresgästföreningar och främja uppstart av nya lokala hyresgästföreningar. Vi ser framemot samarbetet i att stödja hyresgästernas engagemang i bland annat trygghetsskapande aktiviteter i våra bostadsområden, menar Ronny.

–  Arbetet med det nya avtalet har kantats av goda samtal och vilja att utvecklas tillsammans. Jag ser fram emot att tillsammans med Hyresgästföreningen arbeta för att stärka våra hyresgästers engagemang och inflytande över sitt boende, säger Ylva Morén, vd på Poseidon

Det nya avtalet trädde i kraft 2025 och gäller tills vidare. Det ersätter tidigare avtal inom samma område.


Relaterade nyheter

Träffade du oss på Orange Week? Det finns hjälp att få 🧡

Förra veckan fylldes våra områden av engagemang och värme när vi ihop med kollegor i staden, Polisen och flera andra uppmärksammade Orange Week – en vecka som står för trygghet...

Ute nu: I våra kvarter Magasin

Nu har ett nytt nummer av I våra kvarter Magasin delats ut till alla hyresgäster.

Tack för era svar!

Nu har vi fått resultatet från årets hyresgästenkät. Över 8 000 hyresgäster tog sig tid att svara på frågor om hur de upplever vår service och sitt boende. Stort tack till...