Hoppa till innehåll
Vi på Poseidon

Tryggt och grönt men önskan om mer dialog

Tryggare områden, vackra gårdar men önskan om mer dialog och möjlighet att ladda bilen. Här är årets resultat av hyresgästenkäten.

Varje höst ber vi hälften av er hyresgäster att svara på vår hyresgästenkät. Resultaten använder vi sedan för att planera aktiviteter och insatser kommande år.

Ni är extra nöjda med utemiljön
– Det är med glädje vi tar emot resultatet och stolt riktar ett tack tillbaka! Alla våra områden präglas av goda resultat. Extra nöjda är våra hyresgäster med vår gemensamma utemiljö, både i sin helhet och specifikt lyfts skötseln av buskar och rabatter fram, säger distriktschef Lotta Lidén Lundgren. Särskild glädjande är att man upplever trivsel, förtroende och tillit till oss. Hela 84,4% svarar att de trivs i sitt kvarter eller bostadsområde. Ni är också nöjda med tillgången till lekplatser.

Särskild glädjande är att man upplever trivsel, förtroende och tillit till oss.

Lotta Lidén Lundgren

distriktschef Hisingen

Våra lägre betyg 
Lägst betyg ges husens arkitektur, dålig tillgång till att ladda bilen nära bostaden och brist på service och handel i närområdet. Vi håller med och bygger succesivt ut antalet laddboxar i våra områden. En del har hört av sig och undrar varför de inte är i bruk, fler har nog funderat på detsamma. Avtal med Göteborgs stad ska tecknas och centrala förhandlingar pågår, vi hoppas att de snart kan kopplas på och börja användas.

Ett positivt socialt hållbarhetsarbete
Det är roligt att se att våra hyresgäster även upplever att många delar i det sociala hållbarhetsarbetet som positiva. Vi ser samtidigt att flera hyresgäster upplever att vi på Poseidon kan bli bättre på att uppmuntra till dialog, vilket vi tar till oss. Det som är positivt är att vi i textsvaren ser att många också uttrycker en önskan om att kunna vara mer delaktiga i utvecklingen av sina lokalområden via gårdsmöten, områdesmöten, trygghetsträffar med mera.

Det är många olika faktorer som samverkar för att ett område ska upplevas som attraktivt att bo i. Vissa insatser är enklare och går snabbare för oss att påverka och andra ett kräver långsiktigt arbete och samverkan med andra aktörer.

Anneli Bjerde

utvecklingschef Hisingen

Mer dialog och fler mötesplatser
Vi planerar under 2025 för ökade dialoger och möten med våra hyresgäster och som en del i detta gör vi en satsning på mötesplatser i området. Vår möteslokal Fyren på Väderilsgatan har fått ny färg på väggar och skåp, parkettgolvet har slipats, en ny brandtrappa har satts in och nya fräscha möbler är på ingång. Vi ser också fram emot vår nya mötesplats på Länsmanstorget där vi i samverkan med Bostadsbolaget, Göteborgs Lokaler, föreningar och hyresgäster kommer att kunna erbjuda verksamhet för boende i Biskopsgården. Lokalen renoveras nu och får nya syllar och nytt fräscht golv.

Vi vill som avslutning återigen rikta ett STORT TACK till er hyresgäster för ert engagemang och deltagande i enkäten! Det är era svar som blir ett effektivt arbetsverktyg att använda för att skapa ännu mer trivsamma bostadsområden. Då kan vi göra skillnad på riktigt, för många!


Mer från Hisingen

Hisingen

På gång i ditt bostadsområde

Läs mer
Hisingen

Fixa din cykel på Hjulverkstan

Läs mer
Hisingen

Länsmansgårdens kyrka blir ny mötesplats

Läs mer