På flera håll runt om i staden upplever våra hyresgäster att problemen med råttor ökat. ”Det finns flera orsaker till detta: allt i från att det byggs och grävs mycket i Göteborg vilket stör råttornas naturliga miljöer till att vi lämnar sopor eller matrester utomhus”, säger Håkan Rystrand på Anticimex i Göteborg.
Hur jobbar ni för att förebygga råttproblem hos Poseidon?
”Vi jobbar förebyggande med så kallade ”smarta fällor”. I avloppsrör in till fastigheter sätter vi in uppkopplade fällor som stoppar råttorna från att ta sig in. Även på gårdar sätter vi smarta fällor som avlivar både råttor och möss med hjälp av elektricitet. I takt med att Poseidon gör stamrenoveringar så får vi också en bättre situation på lång sikt. Är rören i gott skick blir det mycket svårare för råttorna att ta sig in.”
Om man upptäcker råttor på gården eller i sin lägenhet, var gör man då?
”Om du som hyresgäst får problem med skadedjur kan du alltid ringa direkt till Anitimex och få hjälp.”
Vad kan man som hyresgäst göra för att förebygga problem med råttor?
”Råttor lockas främst av mat. Därför är det viktigt att se till att de inte får tillgång till det på platser där vi inte vill ha dem.”
! Som hyresgäst kan man tänka på att:
- Inte mata fåglarna i och kring sin fastighet. Det är mysigt, men allt fåglarna inte äter upp eller spiller lockar tyvärr råttor.
- Aldrig ställa sopor på marken vid sopbehållare eller återvinningsplats. Felanmäl direkt till oss om det är fullt.
- Vara noga med att alltid stänga dörren ordentligt till miljörummet. Och felanmäl direkt till oss om dörren är trasig. En fullvuxen råtta behöver bara en glipa på 2 cm för att kunna ta sig in.
Problem med skadedjur?
Om du råkar ut för skadedjur ska du så fort som möjligt kontakta Anticimex. Berätta att du bor i Poseidon så får du hjälp med ditt problem. Du når dem på telefon 075-245 10 00 eller info@anticimex.se