Personuppgifter
För att kunna bedriva vår verksamhet, erbjuda våra tjänster och fullgöra vårt uppdrag som allmännyttigt bostadsbolag behöver vi behandla personuppgifter.
Din integritet är viktig för oss och vi är måna om att vara transparenta med vilka personuppgifter vi behandlar och varför. Här hittar du mer utförlig information om när, hur och varför Poseidon behandlar personuppgifter.
Vi kan komma att uppdatera den här texten. Den senaste versionen finns alltid publicerad här på hemsidan.
Har du frågor om vår behandling av personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.
Personuppgifter
Bostads AB Poseidon, 556120-3398, Rullagergatan 6A, 415 05 Göteborg är personuppgiftsansvarig för de behandlingar av personuppgifter som Poseidon bestämmer ändamål och medel för.
Poseidon kan också vara gemensamt personuppgiftsansvarig tillsammans med annan om Poseidon ändamål och medel för behandling av dina personuppgifter tillsammans med annan. Om Poseidon är gemensamt personuppgiftsansvarig med en annan verksamhet framgår det av informationen nedan.
Kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud:
Dataskyddsenheten, Göteborgs Stad Intraservice
E-post: dso@intraservice.goteborg.se
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person som är i livet. Några exempel på personuppgifter är namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress, avtalsnummer och foton.
Behandling av personuppgifter avser i princip all hantering som görs med personuppgifter. Exempel på behandling är när personuppgifter samlas in, lagras, används eller lämnas vidare till en tredje part.
Behandling av personuppgift som rör annan än bostadssökande
Personuppgifter behandlas när en bostadslägenhet erbjuds, då vi gör slutliga kontroller av att den sökande uppfyller de krav som ställs innan avtal tecknas. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är i regel avtal.
Vi behöver till exempel behandla uppgifter om din ekonomi, anställning, familjeförhållanden och hur du skött tidigare boende och hyresbetalningar. Vi gör en kreditupplysning och kan även behöva behandla olika typer av intyg och uppgifter som lämnas till oss eller som registrerats via Boplats Väst. Vi kan även kontrollera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta.
Om du erbjuds en studentlägenhet kontrollerar vi även att du har för avsikt att studera under hyresförhållandet.
Om du erbjuds en anpassad bostad, särskilt boende eller gruppboende kommer vi att behandla underlag som styrker ditt behov. Har du god man eller förvaltare behandlar vi även uppgift om det.
Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt de rutiner vi har för denna typ av uppgifter.
Behandling av personuppgift som rör annan än bostadssökande
Den rättsliga grunden för behandling av namn och kontaktuppgifter om annan än bostadssökanden, exempelvis arbetsgivare, tidigare hyresvärd eller god man är att vi har ett berättigat intresse av att behandla deras uppgifter för att komma i kontakt med rätt person för handläggning, kontroll och administration inför tecknandet av ett hyresavtal.
För mer information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, ändamål och rättslig grund se Tabell Behandling av personuppgifter när bostad erbjuds (PDF)
När ett hyresavtal har tecknats behandlas personuppgifter för att hantera och administrera hyresförhållandet för fullgörande av Poseidons och hyresgästens ömsesidiga rättigheter och skyldigheter. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är i regel avtal.
Vi behandlar exempelvis dina personuppgifter för att kunna kommunicera med dig och tillhandahålla service och tjänster som exempelvis när du använder Boendeappen eller HemmaHos/Mina sidor, anmäler ärenden eller bokar tvättstuga. Personuppgifter behandlas också för att exempelvis hantera serviceanmälningar, mätning och debitering av el- och varmvattenförbrukning, hyresbetalningar samt planera och utföra underhåll.
Vi kan behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta och har också ett uppdrag från Göteborgs Stad att med jämna intervall kontrollera hyresbeståndet mot aktuell folkbokföringsdata i syfte att upprätthålla registervård och motverka oriktiga hyresförhållanden. Om du bor i studentlägenhet kommer vi också att kontrollera att du studerar.
Dina personuppgifter behandlas också vid olika typer av marknadsföringsåtgärder, evenemang och undersökningar. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att nå ut till våra hyresgäster med produkter och tjänster, bibehålla en god kundkontakt samt utveckla och förbättra vår verksamhet. Den rättsliga grunden för sådan behandling är berättigat intresse.
Vi behöver även behandla personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata rättsliga anspråk vid exempelvis sen eller utebliven hyresbetalning, olovlig andrahandsuthyrning, bristande behov, skador i lägenheten, bristande skötsamhet eller störningar i boendet.
När du säger upp ditt hyresavtal är du skyldig att låta visa lägenheten för annan bostadssökande. Ditt namn och dina kontaktuppgifter kan då komma att lämnas vidare till Boplats Väst som Poseidon använder som bostadsförmedling för att hyra ut lediga lägenheter. BoplatsVäst är ansvarig för sin behandling av personuppgifter.
Behandling av känsliga personuppgifter
Vi kan behöva behandla uppgift om god man, förvaltare eller andra känsliga personuppgifter i underlag och intyg som behövs för att hantera exempelvis bostadsanpassning, byte, tillstånd för andrahandsuthyrning, överlåtelse eller flytt till äldreboende. Den rättsliga grunden för sådan behandling av känsliga personuppgifter är avtal och den registrerades samtycke.
Ibland skickas känsliga personuppgifter in till Poseidon trots att sådana inte behövs som underlag i ett ärende. Dessa uppgifter behandlas då endast genom att handlingen läggs in i det aktuella ärendet. Uppgifterna registreras inte särskilt och görs inte sökbara i den inkomna handlingen. Rättslig grund för behandlingen av känsliga personuppgifter är att behandlingen är nödvändig för att hålla ordning och reda på allmänna handlingar, ett viktigt allmänt intresse.
Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana uppgifter.
Behandling av personuppgift som rör annan än hyresgäst
Under ett hyresförhållande kan vi komma att behandla personuppgifter även för annan än hyresgästen exempelvis en kontaktperson, fullmaktshavare, andrahandshyresgäst, bytespart eller god man. Den rättsliga grunden för sådan behandling är att vi har ett berättigat intresse av att behandla deras uppgifter för att komma i kontakt med rätt person för administration, handläggning och hantering av hyresförhållandet.
För mer information om vilka kategorier av personuppgifter som kan komma att behandlas under hyresförhållandet, ändamål och rättslig grund se Tabell Under hyresförhållandet (PDF)
Individuell mätning och debitering, IMD, innebär att hyresgästens förbrukning av el och/eller varmvatten mäts och att hyresgäst får betala för sin egen förbrukning. För mer information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, ändamål och rättslig grund se Tabell IMD (PDF)
Omflyttningsplatsen
Du som har ett gällande förstahandskontrakt och har bott i din lägenhet minst 12 månader kan söka omflyttning hos Poseidon, Bostadsbolaget, Poseidon och Gårdstensbostäder som är gemensamt personuppgiftsansvariga för behandling av personuppgifter på Omflyttningsplatsen.
För mer information om vilka personuppgifter som kan komma att behandlas på Omflyttningsplatsen, ändamål och rättslig grund se Om du söker en lägenhet via Omflyttningsplatsen (pdf)
Bytestorget
Via Omflyttningsplatsen når du även Bytestorget, där du kan annonsera och söka efter hyresgäster hos Familjebostäder, Bostadsbolaget, Poseidon eller Gårdstensbostäder som är intresserade av att göra ett direktbyte. Familjebostäder, Bostadsbolaget, Poseidon och Gårdstensbostäder är gemensamt personuppgiftsansvariga för behandling av personuppgifter på Bytestorget
För mer information om vilka personuppgifter som kan komma att behandlas på Bytestorget, ändamål och rättslig grund se Om du annonserar och söker en lägenhet via Bytestorget (pdf)
Mer information om hur Poseidon behandlar personuppgifter vid ansökan om lägenhetsbyte se, Personuppgiftsbehandling vid uthyrning av bostad, Under hyresförhållandet.
Personuppgifter behandlas när du söker och erbjuds en lokal, under hyresförhållandet och även en tid efter att hyresförhållandet upphört. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är i regel avtal.
När du erbjuds en lokal hos oss behöver vi kontrollera att du uppfyller de krav som ställs innan hyresavtal tecknas. Vi behandlar exempelvis uppgifter om din ekonomi, inhämtar en kreditupplysning samt kontrollerar tidigare hyresbetalningar och skötsamhet i övrigt.
När ett hyresavtal har tecknats behandlar vi personuppgifter för att hantera och administrera hyresförhållandet för fullgörande av Poseidons och hyresgästens ömsesidiga rättigheter och skyldigheter. Vi behandlar exempelvis personuppgifter för att kommunicera med hyresgästen eller angivna kontaktpersoner, hantera serviceanmälan och hyresbetalningar.
Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana uppgifter.
För mer information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, ändamål och rättslig grund se Tabell Personuppgiftsbehandling vid uthyrning av lokal (PDF)
Personuppgifter behandlas när du söker och erbjuds garage- eller parkeringsplats, under avtalsförhållandet och även en tid efter att avtalsförhållandet upphört. Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen är i regel avtal.
När du erbjuds garage- eller parkeringsplats hos oss behöver vi kontrollera att du uppfyller de krav som ställs innan avtal tecknas. Vi behandlar exempelvis uppgifter om din ekonomi, inhämtar en kreditupplysning och kontrollerar tidigare betalningar och skötsamhet i övrigt.
När ett avtal har tecknats behandlar vi personuppgifter för att hantera och administrera avtalsförhållandet för fullgörande av parternas ömsesidiga rättigheter och skyldigheter. Vi behandlar exempelvis personuppgifter för att kommunicera med dig eller angivna kontaktpersoner, hantera serviceanmälan och hyresbetalningar. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana uppgifter.
En del av våra garage- och parkeringsplatser administreras och hanteras av externa förvaltare. I det fallet får du information om detta när du tecknar avtalet. Den externa förvaltaren är ansvarig för sin behandling av personuppgifter.
För mer information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, ändamål och rättslig grund se Tabell Personuppgiftsbehandling vid uthyrning av garage- och parkeringsplats (PDF)
Elektroniska nyckelsystem används för att ge hyresgäster och andra behöriga tillträde till fastigheten i den utsträckning som behövs. Det elektroniska nyckelsystemet används också vid porttelefoni och för att boka tvättstuga och andra bokningsbara lokaler eller annan resurs.
När en elektronisk nyckel används loggas passager och bokningar i det elektroniska nyckelsystemet genom en så kallad ”systemlogg”. Om en systemlogg kan kopplas till en fysisk person, utgör det en personuppgift. Av systemloggen framgår låsbrickans identitetsnummer, namn kopplat till låsbrickan, lägenhetsnummer och objektsnummer, tidpunkt för logg, plats, och typ av händelse exempelvis att en dörr öppnas, tvättpass bokas och om bokat pass använts eller inte.
Syftet med elektroniska nyckelsystem och behandlingen av personuppgifter är att underlätta och skapa en tryggare och säkrare hantering av nycklar för hyresgäster och andra som har rätt till tillträde till fastigheten, systemet gör det även möjligt att administrera och styra tillträde till gemensamma utrymmen, boka tvättstuga eller annan lokal samt att debitera bokad lokal eller resurs. Syftet är också att vid tekniska fel i system kunna felsöka och vidta åtgärder samt föra statistik över passageloggar för planering av förvaltningsinsatser. I förekommande fall kan systemloggar komma att användas och sparas en tid för att utreda, vidta åtgärder och användas som bevisning vid allvarlig bristande skötsamhet, störningar i boendet, skadegörelse med mera. Loggarna kan komma att överlämnas till polismyndigheten i samband med polisens utredning av brott.
Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen vid elektroniska nyckelsystem är avtal eller berättigat intresse.
Systemloggar är antingen passageloggar eller bokningsloggar. Lagringstider är 90 dagar för passageloggar och 31 dagar för bokningsloggar.
För mer information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas, ändamål och rättslig grund se Tabell Personuppgiftsbehandling vid elektroniska nyckelsystem (PDF)
När du ingår ett borgensåtagande behandlar vi personuppgifter om dig. Behandlingen är nödvändig för att upprätta och hantera borgensavtalet mellan Poseidon och dig. Den rättsliga grunden för behandlingen är avtal.
Förutom namn, identitetsuppgifter inklusive personnummer samt kontaktuppgifter behandlar vi även ekonomiska information om dig inför avtalets tecknande för att bedöma din kreditvärdighet exempelvis kreditupplysning, inkomst, tillgångar och skulder.
Personuppgifter behandlas i samband med den kamerabevakning som sker vid vissa utvalda platser. Vid kamerabevakning behandlas endast bildmaterial, ingen ljudupptagning sker. Om bildmaterialet innehåller en identifierad eller identifierbar fysisk person, utgör det en personuppgift. Platser som kamerabevakas är markerade med en informationsskylt om att platsen är kamerabevakad.
Kamerabevakning kan ske på platser som har återkommande problem med brottslighet, störningar eller bristande skötsamhet, såsom i garage, gemensamma källar- och vindsutrymmen, entréer, trapphus, soprum och miljöhus. Gemensamt för de platser som kamerabevakas är att andra, mindre integritetskränkande, åtgärder har provats tidigare utan att problematiken upphört
Syftet med kamerabevakning är att förebygga brott, skydda egendom och skapa trygghet i fastigheten för boende, anställda, besökare och andra som har skäl att vistas inom fastigheten. Bedömningen är att bolaget har ett berättigat intresse av att bedriva kamerabevakning för att öka säkerheten och tryggheten för boende, förbygga, förhindra eller upptäcka brott, bristande skötsamhet eller störningar i boendet samt för att skydda egendom.
Den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandling vid kamerabevakning är att bolaget har ett berättigat intresse av att bevaka platsen enligt artikel 6.1f GDPR.
Endast en begränsad krets av anställda på bolaget har behörighet att ta del av det inspelade materialet. Vi tittar endast på inspelat material i efterhand om det har inträffat en incident på platsen som stämmer överens med ändamålen för behandlingen.
Utöver bolagets personal kan anlitat personuppgiftsbiträde ta del av materialet. Vid misstanke om brott kan materialet även delas med brottsbekämpande myndighet.
Det sker ingen överföring av personuppgifter till land utanför EU/EES.
För mer information om personuppgiftsbehandling vid kamerabevakning se
• Kamerabevakning garage
• Kamerabevakning entréer och trapphus
• Kamerabevakning i övriga gemensamma utrymmen
• Kamerabevakning soputrymmen och miljöhus
Kamerabevakning garage
Kamerabevakning kan förekomma i garage som har återkommande problem med brottslighet, störningar eller bristande skötsamhet. Kamerabevakning påbörjas först efter det att mindre integritetsingripande åtgärder provats utan att problematiken upphört.
Vid kamerabevakning finns information om att platsen kamerabevakas.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen
Syftet med kamerabevakning i garage är att förebygga brott, skydda egendom och skapa trygghet i fastigheten för boende, anställda, besökare och andra som har skäl att vistas inom fastigheten.
Ändamålet med kamerabevakningen är
- att skydda egendom, öka säkerheten och tryggheten i fastigheten
- att förebygga eller upptäcka brott samt utgöra underlag för eventuell polisanmälan.
- att förebygga eller upptäcka bristande skötsamhet eller störningar i boendet (12 kap Jordabalken §§24, 25 och 25b)
- att utgöra underlag vid rättslig bedömning för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
Intresseavvägning
I de fall kamerabevakning utförs är bedömningen att vi har ett berättigat intresse av att bedriva kamerabevakning för att skydda egendom, öka säkerheten och tryggheten i fastigheten, förebygga eller upptäcka brott, förebygga eller upptäcka bristande skötsamhet och störningar i boendet.
Kamerabevakning kan vara ett intrång i den enskildes integritet. Integritetsintresset ska vägas mot intresset av att kamerabevakning utförs. Kamerabevakning sker i ett utrymme som den enskilde inte behöver passera för att ta sig till och från sin bostad och den enskilde uppehåller sig normalt inte heller på platsen under längre stunder. Integritetsintresset försvagas också av omständigheten att bevakningen även syftar till att skydda de personer som vistas på platsen och därmed också blir föremål för personuppgiftsbehandlingen.
Där vi har kamerabevakning är det vår bedömning att de inträffade incidenterna gör att vårt intresse av att bevaka platsen väger tyngre än den enskildes integritetsintresse och att åtgärden är nödvändig och proportionerlig för att uppnå syftet.
Hur länge sparas dina personuppgifter
Inspelat material i garage gallras senast efter 14 dagar. Om det inträffat en incident som kan innebära störning, bristande skötsamhet i boendet eller skadegörelse sparas inspelat material så länge det är nödvändigt för att utreda, fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Vid misstänkt brott sker polisanmälan och överlämning av bildmaterial till polis.
Dina rättigheter
se ”Dina rättigheter” (flik)
Kamerabevakning entréer och trapphus
Kamerabevakning kan förekomma i entréer och trapphus som har återkommande problem med brottslighet, allvarliga störningar eller allvarlig bristande skötsamhet. Kamerabevakning påbörjas först efter det att mindre integritetsingripande åtgärder provats utan att problematiken upphört.
Vid kamerabevakning finns information om att platsen kamerabevakas.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen
Syftet med kamerabevakning i entréer och trapphus är att förebygga brott, skydda egendom och skapa trygghet i fastigheten för boende, anställda, besökare och andra som har skäl att vistas inom fastigheten.
Ändamålet med kamerabevakningen är
- att skydda egendom, öka säkerheten och tryggheten i fastigheten
- att förebygga eller upptäcka brott samt utgöra underlag för eventuell polisanmälan.
- att förebygga eller upptäcka bristande skötsamhet eller störningar i boendet (12 kap Jordabalken §§24, 25 och 25b)
- att utgöra underlag vid rättslig bedömning för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
Intresseavvägning
I de fall kamerabevakning utförs är bedömningen att vi har ett berättigat intresse av att bedriva kamerabevakning för att skydda egendom, öka säkerheten och tryggheten i fastigheten, förebygga eller upptäcka brott, förebygga eller upptäcka allvarlig bristande skötsamhet och allvarliga störningar i boendet.
Kamerabevakning kan vara ett intrång i den enskildes integritet. Integritetsintresset ska vägas mot intresset av att kamerabevakning utförs.
Kamerabevakning sker utifrån de allvarliga incidenter som förekommit på platsen. Kamerabevakning omfattar endast områden inom entréer och trapphus, inga lägenhetsdörrar bevakas. Integritetsintresset försvagas också av omständigheten att bevakningen även syftar till att skydda de personer som vistas på platsen och därmed också blir föremål för personuppgiftsbehandlingen.
Där vi har kamerabevakning är det vår bedömning att de inträffade incidenterna gör att vårt intresse av att bevaka platsen väger tyngre än den enskildes integritetsintresse och att åtgärden är nödvändig och proportionerlig för att uppnå syftet.
Hur länge sparas dina personuppgifter
Inspelat material i entréer och trapphus gallras senast efter 5 dagar. Om det inträffat en incident som kan innebära störning, bristande skötsamhet i boendet eller skadegörelse sparas inspelat material så länge det är nödvändigt för att utreda, fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Vid misstänkt brott sker polisanmälan och överlämning av bildmaterial till polis.
Dina rättigheter
se ”Dina rättigheter” (flik)
Kamerabevakning soputrymmen och miljöhus
Bristande skötsamhet och störningar till följd av omfattande felsortering och/eller dumpning av avfall leder till stora kostnader för oss. Kamerabevakning kan därför förekomma i soputrymmen och miljöhus som har återkommande problem med bristande skötsamhet, störningar och brottslighet. Kamerabevakning påbörjas först efter det att mindre integritetsingripande åtgärder provats utan att problematiken upphört.
Vid kamerabevakning finns information om att platsen kamerabevakas.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen
Syftet med kamerabevakning i soputrymmen och miljöhus är att förebygga störningar, bristande skötsamhet, brott samt att skydda egendom och skapa trygghet i fastigheten för boende, anställda, besökare och andra som har skäl att vistas inom fastigheten.
Ändamålet med kamerabevakningen är
- att skydda egendom, öka säkerheten och tryggheten i fastigheten
- att förebygga eller upptäcka brott samt utgöra underlag för eventuell polisanmälan.
- att förebygga eller upptäcka bristande skötsamhet eller störningar i boendet (12 kap Jordabalken §§24, 25 och 25b)
- att utgöra underlag vid rättslig bedömning för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
Intresseavvägning
I de fall kamerabevakning utförs är bedömningen att vi har ett berättigat intresse av att bedriva kamerabevakning för att förebygga eller upptäcka bristande skötsamhet, störningar eller brott, skydda egendom samt öka säkerheten och tryggheten i fastigheten.
Kamerabevakning kan vara ett intrång i den enskildes integritet. Integritetsintresset ska vägas mot intresset av att kamerabevakning utförs.
Kamerabevakning sker i ett utrymme som den enskilde inte behöver passera för att ta sig till och från sin bostad och den enskilde uppehåller sig normalt inte heller på platsen under längre stunder. Integritetsintresset försvagas också av omständigheten att bevakningen även syftar till att skydda de personer som vistas på platsen och därmed också blir föremål för personuppgiftsbehandlingen.
Där vi har kamerabevakning är det vår bedömning att de inträffade incidenterna gör att vårt intresse av att bevaka platsen väger tyngre än den enskildes integritetsintresse och att åtgärden är nödvändig och proportionerlig för att uppnå syftet.
Hur länge sparas dina personuppgifter
Inspelat material i soputrymmen och miljöhus gallras senast efter 5 dagar. Om det inträffat en incident som kan innebära störning, bristande skötsamhet i boendet eller skadegörelse sparas inspelat material så länge det är nödvändigt för att utreda, fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Vid misstänkt brott sker polisanmälan och överlämning av bildmaterial till polis.
Dina rättigheter
se ”Dina rättigheter” (flik)
Kamerabevakning i övriga gemensamma utrymmen
Kamerabevakning kan förekomma i övriga gemensamma utrymmen, exempelvis i källar- och vindsutrymmen, som har återkommande problem med brottslighet, störningar eller bristande skötsamhet. Kamerabevakning påbörjas först efter det att mindre integritetsingripande åtgärder provats utan att problematiken upphört.
Vid kamerabevakning finns information om att platsen kamerabevakas.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen
Syftet med kamerabevakning i övriga gemensamma utrymmen är att förebygga brott, skydda egendom och skapa trygghet i fastigheten för boende, anställda, besökare och andra som har skäl att vistas inom fastigheten.
Ändamålet med kamerabevakningen är
- att skydda egendom, öka säkerheten och tryggheten i fastigheten
- att förebygga eller upptäcka brott samt utgöra underlag för eventuell polisanmälan.
- att förebygga eller upptäcka bristande skötsamhet eller störningar i boendet (12 kap Jordabalken §§24, 25 och 25b)
- att utgöra underlag vid rättslig bedömning för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
Intresseavvägning
I de fall kamerabevakning utförs är bedömningen att vi har ett berättigat intresse av att bedriva kamerabevakning för att skydda egendom, öka säkerheten och tryggheten i fastigheten, förebygga eller upptäcka brott, förebygga eller upptäcka bristande skötsamhet och störningar i boendet.
Kamerabevakning kan vara ett intrång i den enskildes integritet. Integritetsintresset ska vägas mot intresset av att kamerabevakning utförs.
Kamerabevakning sker i ett utrymme som den enskilde inte behöver passera för att ta sig till och från sin bostad och den enskilde uppehåller sig normalt inte heller på platsen under längre stunder. Integritetsintresset försvagas också av omständigheten att bevakningen även syftar till att skydda de personer som vistas på platsen och därmed också blir föremål för personuppgiftsbehandlingen.
Där vi har kamerabevakning är det vår bedömning att de inträffade incidenterna gör att vårt intresse av att bevaka platsen väger tyngre än den enskildes integritetsintresse, och att åtgärden är nödvändig och proportionerlig för att uppnå syftet.
Hur länge sparas dina personuppgifter
Inspelat material i övriga gemensamma utrymmen gallras senast efter 14 dagar. Om det inträffat en incident som kan innebära störning, bristande skötsamhet i boendet eller skadegörelse sparas inspelat material så länge det är nödvändigt för att utreda, fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Vid misstänkt brott sker polisanmälan och överlämning av bildmaterial till polis.
Dina rättigheter
se ”Dina rättigheter” (flik)
När du besöker vår webbplats samlar vi in webbstatistik som innehåller nätidentifierare, som exempelvis IP-nummer och cookies, samt tidsstämplar. Det gör vi för att vi har berättigade intressen att veta hur vår webbplats används och för att sammanställa statistik över användandet av vår webbplats. Vi avidentifierar loggarna direkt och inga personuppgifter sparas.
För att tillgodose säkerheten på vår webbplats samlar vi in webbloggar som innehåller nätidentifierare och tidsstämplar. Webbloggarna kan också användas för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig användning, för att förhindra missbruk av våra tjänster samt för att upptäcka och förhindra spridning av virus, spam och trojaner. Det gör vi för att vi har berättigade intressen att upprätthålla säkerheten av vår webbplats.
Vår webbsida använder cookies för att behandla dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder och för vilka syften i vår information om användning av cookies på hemsidan. Läs mer om cookies här.
Personuppgifter behandlas för att kunna administrera din ansökan samt tillsätta tjänsten. Vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss. Sådana uppgifter omfattar namn, adress, kontaktuppgifter, utbildning, utbildningsbetyg, arbetsbetyg och yrkeserfarenhet och andra uppgifter du lämnar om dig själv i din ansökan. Vi genomför tester för vissa tjänster. I de fallen lämnar vi information om behandlingen av sådana personuppgifter innan testet inleds.
Vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter för att administrera, bedöma och utvärdera din ansökan för att kunna rekrytera nya medarbetare till vår verksamhet. Övrig behandling sker för att fullgöra våra skyldigheter och iaktta våra rättigheter inom det arbetsrättsliga området. Behandling av personuppgifter kan även ske efter att vi inhämtat samtycke. Som kommunalt bostadsföretag omfattas vi av Tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingars offentlighet. Handlingar hos Poseidon är som huvudregel allmänna och kan vid en begäran komma att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess.
Personuppgiftsbehandling sker i samband med upphandling och under avtalsperioden. Ändamålet med behandlingen är att vi ska kunna kontrollera, hantera och utvärdera anbud samt administrera avtalsförhållandet med leverantörer. De personuppgifter som oftast behandlas är namn, personnummer och kontaktuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av berättigat intresse. Vårt berättigade intresse är att kontrollera, hantera och utvärdera anbud samt administrera avtalsförhållandet med leverantörer.
Personuppgiftsbehandling sker i kontakt med våra leverantörer och samarbetspartners.
Dina personuppgifter som anställd hos en leverantör eller samarbetspartner behandlas i enlighet med avtalet med leverantören/samarbetspartnern.
Vi behandlar dina personuppgifter, såsom namn och kontaktuppgifter som vi fått från din arbetsgivare i samband med det affärsförhållande som finns mellan oss och din arbetsgivare eller som du lämnar till oss inom ramen för affärs- eller samarbetsförhållandet. Vid enskild firma behandlas personnummer eftersom det utgör organisationsnummer.
Ändamålen för behandlingen är administration av avtalsförhållandet inklusive fakturahantering, betalning, hantering av leveranser samt kontakt och kommunikation. Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning. Vårt berättigade intresse är att kommunicera, administrera avtalsförhållandet och fullgöra våra skyldigheter gentemot våra leverantörer och samarbetspartners. Vi behandlar även dina personuppgifter för bokföringsändamål, exempelvis avseende fakturering eller betalning till leverantör eller samarbetspartner. Denna behandling utför vi med stöd av rättsliga förpliktelser enligt bokföringslagen.
Vi behandlar dina personuppgifter, såsom namn, kontaktuppgifter och lägenhetsnummer och objektsnummer för att kunna kommunicera och skicka ut information som är relevant för dig som hyresgäst. Detta kan till exempel innebära svar på frågor, utskick av hyresgästtidningar och information om till exempel kommande projekt, evenemang eller tävlingar. Vi genomför också olika typer av undersökningar för att få veta vad våra hyresgäster tycker.
Ändamålet med behandlingen är att informera om nyheter, aktiviteter, annan relevant information som rör ditt boende, samt göra kundundersökningar. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att upprätthålla en god kommunikation med våra hyresgäster, inhämta synpunkter och förslag för att förbättra och utveckla vår verksamhet, våra tjänster och stärka boendemiljön.
Vi deltar från tid till annan i olika forskningsprojekt. I samband med ett forskningsprojekt kan personuppgifter komma att behandlas. Om dina personuppgifter behandlas i ett forskningsprojekt kommer du att informeras om den behandling som sker inom ramen för respektive forskningsprojekt.
Personal som arbetar i eller utför uppdrag åt Poseidon, som behöver personuppgifterna för att kunna utföra sina arbetsuppgifter, tar del av dina personuppgifter.
Poseidon kan komma att dela dina personuppgifter med externa parter.
Syftet med delningen är att den externa parten ska kunna fullgöra sitt uppdrag. Externa parter som behandlar personuppgifter på uppdrag av Poseidon, så kallade personuppgiftsbiträden, får endast behandla uppgifterna för vissa bestämda ändamål och enligt de instruktioner vi ger.
Om den externa parten själv bestämmer ändamål och medel för den behandling som krävs för att utföra uppdraget, är den mottagande parten personuppgiftsansvarig för sin egen behandling. Detta gäller exempelvis vid revisioner och när Poseidon anlitar rättsliga ombud.
Om Poseidon tillsammans med en eller flera externa parter bestämmer ändamål och medel för den personuppgiftsbehandling som ska utföras är Poseidon och externa parten gemensamt personuppgiftsansvariga. Vid gemensamt personuppgiftsansvar upprättas ett avtal som reglerar parternas skyldigheter enligt dataskyddsförordningen. I de fall Poseidon är gemensamt personuppgiftsansvarig med annan part framgår det i anslutning till information om aktuell behandling.
Som kommunalt bostadsföretag omfattas vi av Tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingars offentlighet. Handlingar hos Poseidon är som huvudregel allmänna och kan vid en begäran kommer att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess
Vi och våra leverantörer och samarbetspartners behandlar som huvudregel endast dina personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från kommissionen om att tredjelandet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller lämpliga skyddsåtgärder som säkerställer att dina rättigheter skyddas.
Vi är ett kommunalt allmännyttigt bostadsföretag som omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar. Vi måste därför följa offentlighets- och sekretesslagen samt arkivlagen. Handlingar som kommer in till oss, eller som vi själva upprättat blir allmänna handlingar. En del handlingar måste vi bevara och en del handlingar kan gallras efter en viss tid, det framgår av vår dokumenthanteringsplan. Gallring av personuppgifter hanteras i enlighet med dokumenthanteringsplanen.
Här beskriver vi de rättigheter du har när vi behandlar dina personuppgifter. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på info@poseidon.goteborg.se.
Mer information om dina rättigheter finns på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Om du vill utöva dina rättigheter eller har frågor som rör vår behandling av dina personuppgifter har du även möjlighet att kontakta vårt dataskyddsombud:
Dataskyddsenheten, Göteborgs Stad Intraservice
E-post: dso@intraservice.goteborg.se
Du har rätt att vända dig till Poseidon för att få information om vi behandlar uppgifter om dig och i så fall vilka personuppgifter vi behandlar, ett så kallat registerutdrag.
Här kan du ladda ner blankett för beställning av registerutdrag (pdf)
Uppgifter om dig som Poseidon behandlar ska vara korrekta och aktuella. Om du anser att personuppgifterna som rör dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade.
Om du vill begära rättelse av personuppgifter kontakta oss på info@poseidon.goteborg.se
Du har i vissa fall rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter.
Du kan invända mot att dina uppgifter behandlas för marknadsföringsändamål. Då kommer vi upphöra att behandla dina uppgifter. Du har även rätt att invända mot att dina uppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller baserat på en intresseavvägning. Om vi inte kan visa att det finns tvingande eller berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen
Om du vill göra invändning mot behandling av personuppgifter kontakta oss på info@poseidon.goteborg.se
Om du lämnat samtycke till en behandling av dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla hela eller delar av lämnat samtycke, med verkan från och med återkallelsen. Det innebär att personuppgifterna raderas om vi inte är skyldiga att bevara uppgifterna under en viss tid med anledning av att de förekommer i allmänna handlingar. Då kommer uppgifternas att raderas i enlighet med dokumenthanteringsplanen.
Om du vill återkalla ditt samtycke kontakta oss på info@poseidon.goteborg.se
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade eller begära att vi begränsar vår behandling.
Du har när som helst rätt att begära radering av dina personuppgifter, exempelvis om behandlingen inte längre är relevant i förhållande till ändamålet uppgifterna samlades in för eller om du återkallar ditt samtycke. Du kan även begära att viss behandling av dina uppgifter begränsas, exempelvis om du invänder mot uppgifternas riktighet.
När dina personuppgifter behövs för att Poseidon ska kunna fullgöra sitt uppdrag eller framgår av en allmän handling har Poseidon ingen möjlighet att radera eller begränsa uppgifterna.
Om du vill begära radering eller begränsning av personuppgifter kontakta oss på info@poseidon.goteborg.se
Om Poseidon behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal eller efter samtycke från dig har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifterna för att använda dessa på annat håll, exempelvis överföra uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig om det är tekniskt genomförbart.
Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt är du välkommen att höra av dig. Du har också möjlighet att ge in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, (IMY) om du tycker att behandlingen inte följer dataskyddsförordningen.
Frågor om behandling av dina personuppgifter
Har du ytterligare frågor om behandlingen av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.
Bostadsaktiebolaget Poseidon (556120-3398)
Box 1
424 21 ANGERED
Mejl: info@poseidon.goteborg.se
Telefonnummer: 031-332 10 00
Du kan även kontakta vårt dataskyddsombud:
Dataskyddsenheten vid Intraservice i Göteborgs stad
Mejl: dso@intraservice.goteborg.se
Telefon: 031-365 00 00
Stämmer inte dina personuppgifter?
Har du ändrat förnamn eller efternamn så behöver vi uppdatera det i vårt system så att uppgifterna stämmer på ditt kontrakt, på dörren, på brevlådan och när du loggar in på Mina sidor. Ta kontakt med våra uthyrare så kan de hjälpa dig. Kom ihåg att uthyraren behöver personbevis från Skatteverket eller legitimation med de nya uppgifterna.
Uppdatering om hur vi behandlar dina personuppgifter
Vi kan komma att uppdatera den här informationstexten. Den senaste versionen av information finns alltid publicerad här på poseidon.goteborg.se
Det här dokumentet är senast uppdaterat 2025-10-06