Hoppa till innehåll

Trygghetssamarbete kring Järntorget

Kvällsbild över Järntorget med upplysta gatlampor.

Nyligen genomfördes en första trygghetsvandring av det nystartade nätverket Fastighetsägarna Järntorget/Långgatorna där Poseidon deltar.

Nätverket, som består av deltagare från polisen, fastighetsägare, däribland Poseidon, stadens förvaltningar och bostadsrättsföreningar, ska tillsammans verka för att öka tryggheten kring Järntorget och Långgatorna.

– Vi fick med oss nästan 100 anmärkningar från trygghetsvandringen. Allt från brist på askkoppar till krossade rutor och nu sammanställer vi en åtgärdslista som skickas vidare till ansvarig aktör, säger Anita Jisonsund, processledare för det nya nätverket.

Arbetet med att starta upp nätverket har pågått sedan i våras. Trygghetsvandringen för ett par veckor sedan var en av nätverkets första konkreta insatser och fick bra uppslutning.

– Det känns mycket bra att vara igång med en samverkansgrupp för trygghetsskapande åtgärder i vårt område kring Järntorget. När vi pratar med våra hyresgäster i området så är det just tryggheten de är oroliga för, säger Marianne Granström, chef distrikt Centrum, Poseidon.

Intresset för att delta i nätverket har varit stort från fastighetsägare och bostadsrättsföreningar och Anita Jisonsund hoppas att ännu fler ansluter inför hösten arbete då man bland annat ska identifiera och åtgärda mörka och otrygga platser genom bättre belysning i området.

– Vi är övertygade om att det är samverkan mellan fastighetsägare, polisen och stadens förvaltningar som krävs för att nå framgång här, säger Anita .


Relaterade nyheter

Träffade du oss på Orange Week? Det finns hjälp att få 🧡

Förra veckan fylldes våra områden av engagemang och värme när vi ihop med kollegor i staden, Polisen och flera andra uppmärksammade Orange Week – en vecka som står för trygghet...

Ute nu: I våra kvarter Magasin

Nu har ett nytt nummer av I våra kvarter Magasin delats ut till alla hyresgäster.

Tack för era svar!

Nu har vi fått resultatet från årets hyresgästenkät. Över 8 000 hyresgäster tog sig tid att svara på frågor om hur de upplever vår service och sitt boende. Stort tack till...