Tryggare hyresgäster i årets boendeenkät
Årets stora boendeenkät bland allmännyttans hyresgäster i Göteborg visar att fler känner sig trygga i sitt bostadsområde. Bland Poseidons hyresgäster ökar både tryggheten och upplevelsen av att det är rent och snyggt i området.
Trygghet har varit en prioriterad fråga för oss på Poseidon under 2021 med målet att staden inte ska ha några särskilt utsatta områden 2025. Därför har vi under året anställt trygghetsvärdar, som finns på plats kvällar och helger i Poseidons fem utvecklingsområden – Backa, Biskopsgården, Frölunda torg, Hjällbo och Lövgärdet.
Stora satsningar har även skett för att trygghetssäkra fastigheterna och se över lås, trapphus, utemiljö, belysning, källare, tvättstugor och parkeringsytor. Arbetet sker i hela staden, men extra intensivt i Poseidons fem utvecklingsområden.
-Det är värmande att få ett kvitto på att våra stora satsningar på trygghet har gett effekt och att fler av våra hyresgäster känner sig trygga kring sitt hem. Att tryggheten ökar trots en pågående pandemi, där vi inte kunnat besöka och möta våra hyresgäster som vanligt och trots att några av våra områden drabbats av både upplopp och våldshandlingar betyder oerhört mycket, säger Lena Molund Tunborn, vd på Poseidon.
Fler resultat från hyresgästenkäten
I hyresgästenkäten 2021 har Poseidons serviceindex, där vi mäter bemötande, trygghet och rent och snyggt, gått upp något jämfört med förra året och landar på 77,3%. Det område som gått mest fram är upplevelsen av att det är rent och snyggt i området.
Det viktiga produktindexet som mäter lägenheten, allmänna utrymmen och utemiljön, går också upp något i årets undersökning, från 73,3% till 73,5%.
De resultat som gått ned mest i jämförelse med förra året är hantering av felanmälan, tillgänglighet i form av telefontider. Under 2022 kommer vi därför att fokusera extra på att öka vår tillgänglighet och service till dig som hyresgäst.
I år skickade vi även ut en ny enkät där vi frågat hur våra hyresgäster upplever möjligheten att leva klimatsmart. Sju av tio hyresgäster tycker att Poseidon ger bra förutsättningar att leva klimatsmart. Resultatet visar också att det finns ett stort personligt miljöengagemang, intresse för delningsekonomi och flera goda förslag från er hyresgäster om vad vi kan göra i framtiden.
Resultaten från våra olika bostadsområden sätts upp i trappuppgångarna under december.
Läs gärna mer om våra trygghetsvärdar
Poseidons trygghetsvärdar finns på plats i fem av våra bostadsområden kvällar och helger, året om. Här kan du läsa mer om deras arbete för ökad trygghet.