Störningsjourens uppdrag är att öka tryggheten och säkerheten för hyresgäster i 100 000 lägenheter i Göteborg, bland annat Poseidons.
– Vad som upplevs som störande är väldigt olika från person till person. Den som känner sig störd ska kontakta oss så kommer vi ut och gör en bedömning om hur frågan kan lösas, och det gör den nästan alltid. Den som stör har kanske inte en aning om att andra blir störda, säger Mats Ramberg som är trygghetskonsulent Störningsjouren.
Om man bor i lägenhet kan man inte förvänta sig att det ska vara knäpptyst hela tiden. Att höra att grannen är hemma eller ett barn som gråter får man acceptera. Men stökiga fester, att någon borrar sent på kvällen eller övar på sin trumpet dag ut och dag in är sådant som påverkar andra hyresgästers trivsel och välmående.
Om det är möjligt så är det allra bästa förstås att börja med att prata med sina grannar och berätta att man blir störd.
– Men om det inte hjälper eller om det känns obehagligt att själv prata med grannen är det bara att ringa oss så hjälper vi till. Allt är anonymt, den som stör får inte veta vem som har kontaktat oss, säger Mats Ramberg från Störningsjouren.
Om du har problem med en granne eller blir störd på kvällar, nätter och helger ska du kontakta Störningsjouren. På kontorstid vänder du dig till Poseidon. Om du tror att det är fråga om ett brott eller allvarlig händelse där någon far illa ska du ringa polisen via 112.
Vad händer när jag ringer Störningsjouren?
- Du som bor hos Poseidon kan ringa till Störningsjouren på kvällar, nätter och helger. Dagtid hör du av dig till Poseidon. Störningsjouren åker alltid ut till ditt område även om du väljer att vara anonym när du ringer. Du når Störningsjouren på telefonnummer 031-80 50 75.
- Efter din anmälan åker Störningsjouren ut till ditt område. Målet är att vara på plats inom 15 till 20 minuter.
- Störningsjouren ringer på hos dig som har anmält, och du får beskriva din upplevelse. Störningsjouren gör en bedömning och bildar sig en uppfattning om varifrån ljudet/störningen kommer. Vid behov tar de kontakt med den eller de som stör – utan att informera om vem som har anmält störningen. Det är viktigt att du ringer igen om störningen återkommer.
- En rapport skrivs och skickas till Poseidon senast dagen efter. Om Störningsjouren bedömer att en störning har ägt rum görs ett hembesök eller så skickas ett informationsbrev till hyresgästen som orsakat störningen. Efter en bekräftad andra störning debiteras hyresgästen för Störningsjourens utryckning.