
Störningsjouren hanterar alla typer av störningsärenden, som uppkommer utifrån att hyresgäster upplever sig störda av grannen eller känner sig otrygga i sin boendemiljö. Störningsjourens telefonnummer finns lättillgängligt i ditt trapphus, och dit kan du som hyresgäst vända dig, efter Poseidons kontorstider.
I närmast tre decennier har Vladimir Luna arbetat med olika typer av boendefrågor. Sedan fem år tillbaka är han trygghetskonsulent på Störningsjouren, varav sex månader i distrikt Öster.
–De vanligaste samtalen vi får gäller ärenden kopplat till att det är höga ljudnivåer och störning kring lukt av rök från grannen. Men det är viktigt att hyresgästerna känner till att de kan vända sig till oss även vid ärenden som gäller allt ifrån häng i trapphus till att man känner sig orolig för sin granne, berättar Vladimir.
Det är viktigt att tänka på att vi inte vräker någon för att någon klagar på dem. Vårt huvuduppdrag är att jobba förebyggande så att ingen ska behöva bli vräkt.
Vladimir Luna
Trygghetskonsulent, Störningsjouren
Vladimir arbetar mycket med att medla mellan hyresgäster.
–Det är viktigt att tänka på att vi inte vräker någon för att någon klagar på dem. Vårt huvuduppdrag är att jobba förebyggande så att ingen ska behöva bli vräkt, förklarar han.
När man ringer Störningsjouren så åker de ut och är framme på cirka 15–20 minuter. Väl framme, görs en bedömning av störningen och grannen informeras om att de stör.
–Att en granne upplever sig störd betyder inte per automatik att man varit störande, vår personal gör bedömning och är objektiva. Ibland är det bättre att låta vår personal ta kontakten, speciellt om det är infekterad kontakt sedan tidigare, säger Vladimir.
Störningsjouren arbetar objektivt och vräkningsförebyggande utefter hyreslagen, vid alla ärenden. Vladimir berättar vidare att hyresgästerna inte alltid är medvetna om att de stör, och att Störningsjouren i första hand arbetar med att informera om det.
Vad är roligast med ditt arbete?
Det händer nya saker hela tiden, och jag lär mig något nytt varje dag. Dessutom möter jag massor av underbara hyresgäster som vill göra rätt. Jag kan påverka att hyresgäster behandlar varandra och Poseidons personal på ett bra sätt. Det mesta, även det som är extra svårt, brukar gå att lösa med rätt typ av stöd, säger Vladimir.
De 3 vanligaste störningarna – och hur de hanteras
- Högljudda samtal
Högljudda samtal, både under dagtid och sena kvällar, kan upplevas som störande av grannar. - Hög musik eller TV-ljud
När musik eller TV:n är på med hög volym kan det störa grannar, särskilt under kvälls- och nattetid då många vill ha lugn och ro. - Rökning
Allt fler hör av sig om besvär med röklukt från grannar. Det gäller både i vanliga bostäder och i fastigheter där rökning är förbjuden enligt hyresavtalet. Röklukt kan sprida sig genom ventilation, fönster och trapphus och upplevas som obehaglig.
Hur hanterar Störningsjouren dessa störningar?
Störningsjourens uppgift är att hjälpa till att skapa trygghet och lugn i bostadsområdet – både för den som störs och den som kanske inte är medveten om att de stör.
Att en granne dock upplever sig störd betyder inte per automatik att man varit störande, vår personal åker ut och gör en bedömning på plats och är objektiva.
Ibland är det bättre att låta vår personal ta kontakten, speciellt om det är infekterad kontakt sedan tidigare.