Hoppa till innehåll
Mitt boende

Då kan du få hjälp av Fastighetsjouren

Börjar vattnet spruta under vasken mitt i natten? Eller la kylskåpet av efter middagen? Så här kan Fastighetsjouren hjälpa dig vid akuta ärenden utanför Poseidons arbetstider.

Rinnande vattenkran.

Tomas Wannerud på Fastighetsjouren berättar hur de kan hjälpa till när olyckan är framme under kvällar och helger.

När ska hyresgäster kontakta Fastighetsjouren?
– Du ska ringa oss när du står inför akuta problem som inte kan vänta till nästa vardag. Det kan till exempel vara vattenläckor, att frysen är strömlös eller avloppsstopp där vattnet bubblar upp ur toaletten. Fastighetsjouren finns till för att göra ditt boende tryggt och säkert, och du ska inte tveka att ringa oss när det behövs.

Finns det något hyresgästen inte får hjälp med?
– Vi kan hjälpa dig med akuta problem. Vissa saker känns självklart akuta för den enskilde. Som att inte komma åt tvättstugan när man verkligen behöver tvätta. Men den här tjänsten är till för sådant som absolut inte kan vänta till nästa vardag. Poseidon har tagit fram en lista som guidar oss i vår bedömning av vad som räknas som akut men vi tittar självklart även på den enskilda situationen hos den som ringer. Är man osäker kan man alltid ringa och rådgöra med oss.

Kostar det något för hyresgästen att få hjälp av Fastighetsjouren?
– Ibland kan man behöva stå för kostnaden själv, exempelvis om man blivit av med sina lägenhetsnycklar. Vi har inga extranycklar men självklart hjälper vi dig att få tag i en låssmed så att du kommer in. Sen får du stå för kostnaden och själv undersöka om du kan få ersättning av ditt försäkringsbolag. Vi informerar alltid om eventuella kostnader i förväg.

Det här händer när du ringer Fastighetsjouren

En handläggare kommer att guida dig genom en tre-stegs process:

  1. Hjälp till självhjälp: Handläggaren kommer att försöka guida dig så att du själv snabbt kan lösa problemet direkt över telefon.
  2. Hjälp av husvärden: Om problemet inte bedöms som akut, skickar handläggaren alla nödvändiga uppgifter till din husvärd, som kontaktar dig nästkommande vardag.
  3. Akut åtgärd: Om ditt ärende bedöms vara akut skickar handläggaren ut en reparatör eller annan entreprenör till platsen för att åtgärda problemet, antingen tillfälligt eller permanent beroende på hur stort felet är.

! Hit vänder du dig med ditt akuta ärende

Vardagar mellan kl 9.00 – 16.00 kan du ringa vår kundservice på 031-332 10 00 vid akuta ärenden.

Kvällar efter kl 16.00 och helger ringer du Fastighetsjouren på 031- 80 50 75. På detta nummer når du även Störningsjouren, som rycker ut och hjälper till vid störningar på kvällar, nätter och helger.

Vid fel på hissen ringer du vår hissjour dygnet runt på tel 031–718 18 98.


Mer från Poseidon

Person trycker på brandvarnare i taket.
Poseidon

Så kollar du din brandvarnare!

Läs mer
En person låser sin cykel på en grönskande innergård.
Poseidon

Så rensar vi cyklar

Läs mer
Rinnande vattenkran.
Poseidon

Nu kollar vi innemiljön i din lägenhet

Läs mer
En person lägger en kompostpåse i ett sorteringskärl för matavfall.
Poseidon

”Inget mer plast i avfallet”

Läs mer
Röda balkonger med himmel i bakgrunden
Poseidon

Får jag grilla på balkongen?

Läs mer
Poseidon

Så håller du råttorna borta

Läs mer
Poseidon

Så bidrar du till en trivsam tvättstuga

Läs mer
Poseidon

Så hjälper Störningsjouren dig

Läs mer