
Under hösten gick vår årliga hyresgästenkät ut till hälften av alla våra hushåll. Enkäten mäter hur du som hyresgäst trivs med ditt boende och med oss som hyresvärd. Dina svar är viktiga för oss, och lägger grunden för vårt fortsatta arbete i Norra Kortedala, Södra Kortedala (Tim- och Månadsgatan) och Gamlestaden/Kviberg – så att vi kan förbättra din boendemiljö och öka din trivsel.
Distrikt Kortedalas serviceindex – alltså det övergripande betyg som visar hur du upplever vår service – ökade med 1,1 procentenheter och landade på 77,0%.
Ökad trygghet i alla våra områden
Den senaste mätningen visar att fler hyresgäster känner sig trygga i våra områden. Mest ökar tryggheten i Norra Kortedala, med 5,6 procentenheter. I Södra Kortedala (Tim- och Månadsgatan) ökade tryggheten med 1,2 procentenheter. Även Gamlestaden/Kviberg ökade marginellt.
– Vi ser kontinuerligt över tryggheten i och runt våra fastigheter. Sedan förra enkäten har vi ökat tillsynen i förråden på December- och Aprilgatan, med lyckat resultat. Under 2025 kommer vi bland annat även att installera gallergrindar ner till källaren på Beväringsgatan 5-21, så arbetet med trygghetsfrågor fortsätter och är högt prioriterade, säger distriktschef Magnus Alexandersson.
Fler känner sig tagna på allvar
Enkäten visar även att ni som har svarat känner er mer tagna på allvar av oss på Poseidon – här ser vi att nöjdheten har ökat med 1,2 procentenheter.
Framförallt tycker ni att våra telefontider har blivit bättre, och ni upplever också att informationen om vad som ska hända i fastigheten, och generellt från oss, har förbättrats sedan förra mätningen.
– Förra mätningen gav oss indikation på att våra hyresgäster ville veta mer om vad som ska hända i fastigheten, därför har vi ökat informationen sedan dess, framförallt digitalt, via boendeappen och Mina Sidor, berättar distriktschef Magnus Alexandersson.
Städutrustning och återkoppling vid serviceanmälan kan bli bättre
Enkäten visar att ni är mindre nöjda med städutrustningen i tvättstugan, och att ni upplever att ni inte får felet reparerat inom rimlig tid.
– Vi håller sedan en tid tillbaka extra koll på att det finns städutrustning i tvättstugan. Vi arbetar även kontinuerligt med att återkoppla så fort som möjligt i samband med serviceanmälan. Resultatet visar framförallt att vi kan bli bättre på att återkoppla i Södra Kortedala (Tim- och Månadsgatan) där nöjdheten har minskat, säger distriktschef Magnus Alexandersson.
Tack till alla er som har tyckt till i vår senaste enkätundersökning!
Så svarade ni i hyresgästenkäten
(Siffror inom parentes är för 2023)
Upplevd trygghet
Norra Kortedala: 78, 6 % (73,0 %).
Södra Kortedala: 83 % (81,8 %).
Gamlestaden/Kviberg: 75,6 % (75,0 %).
Känner sig tagna på allvar av Poseidon
Norra Kortedala: 81,8 % (81,0 %).
Södra Kortedala: 79,5 % (84,3 %).
Gamlestaden/Kviberg: 77,3 % (74,9 %).
Får hjälp av Poseidon när det behövs
Norra Kortedala: 82,7 % (82,4 %).
Södra Kortedala: 75,6 % (85,6 %).
Gamlestaden/Kviberg: 78,8 % (76,4 %).