Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsredogörelse

Person väntar på buss.

Här kan du läsa tillgänglighetsredogörelsen för poseidon.goteborg.se. Du kan även läsa om vad digital tillgänglighet är och hur du gör för att lämna synpunkter på tillgängligheten på poseidon.goteborg.se.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning. Till exempel ska innehållet vara lätt att läsa och förstå. Du ska också kunna ta del av innehållet, och utföra de tjänster som finns, oavsett om du behöver använda något hjälpmedel eller inte.
För poseidon.goteborg.se gäller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Kraven i lagen är baserad på den internationella standarden för webbtillgänglighet, WCAG 2.1 nivå AA.

Tillgänglighetsredogörelse för poseidon.goteborg.se

Bostads AB Poseidon är ansvarig för poseidon.goteborg.se. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Här kan du läsa om vilka kända problem som finns och hur du gör för att rapportera brister.

Hur tillgänglig är poseidon.goteborg.se?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga och därmed delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Följande brister känner vi till och arbetar löpande för att åtgärda.

Allmänna brister

  • Sidan Ledigt just nu innehåller funktioner som inte är fullt tillgänglighetsanpassade. Dessa brister kommer att åtgärdas i samband med planerad systemuppgradering.
  • Video- och instruktionsfilmer är inte alltid textade.
  • Det finns brister i webbplatsens navigeringsmeny på mobiltelefoner och surfplattor, vilket kan försvåra för de som använder olika hjälpmedel

För dig som använder skärmläsare

Det finns pdf-filer på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade och därför är svåra att läsa med skärmläsare.
Vissa bilder på poseidon.goteborg.se saknar en alternativ text. Det innebär att den som använder ett skärmläsningsverktyg går miste om viss information.
Vissa sidor på webbplatsen är inte helt korrekt uppmärkta enligt den tekniska standarden Wai-aria. Standarden syftar till att göra webbinnehåll mer tillgängligt för personer som använder hjälpmedel, till exempel skärmläsare.
På vissa sidor används html för att formatera texter. Till exempel genom att använda tabeller för utseendets skull. Det kan göra att texten läses upp i fel ordning och blir svårare att ta till sig för den som använder ett skärmläsningsverktyg.

Så har vi testat tillgängligheten

Vi använder ett automatiskt verktyg för att upptäcka tillgänglighetsproblem. Vi gör även manuella granskningar av webbplatsen löpande.
Denna tillgänglighetsredogörelse uppdaterades november 2024.

Om du har synpunkter på tillgängligheten

Vi arbetar löpande med att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Lämna gärna dina synpunkter om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att poseidon.goteborg.se inte uppfyller lagens krav.
Har du synpunkter eller frågor om digital tillgänglighet, kontakta oss på info@poseidon.goteborg.se.

Kontakta tillsynsmyndigheten

Det är Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, som är tillsynsmyndighet. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och anmäla det här.
Du kan också anmäla bristande tillgänglighet här.