Hoppa till innehåll

Få hjälp av Störningsjouren

Kvällsbild över Järntorget med upplysta gatlampor.

I ett flerfamiljshus bor man nära sina grannar. Därför är det extra viktigt att visa hänsyn. Om du blir störd så kan du få hjälp av Störningsjouren.

Spelar grannen musik, dammsuger eller låter högt sent på kvällen eller natten? Har du pratat med grannen men inget händer? Om du blir störd på vardagar under arbetstid kan du höra av dig till oss.

Kontakta Störningsjouren

Blir du störd på kvällar, nätter eller helger ringer du till Störningsjouren på telefonnummer 031-80 50 75.

Vad gör Störningsjouren?

Störningsjouren kommer ut till plats för undersöka störningen. De talar med den person som ringt in och med den hyresgäst som är orsaken till störningen. Störningsjouren talar dock aldrig om för den störande, vem som kontaktat dem. Du som anmäler en störning kan också välja att vara anonym. Efter varje besök skrivs en rapport som Poseidon tar del av följande morgon.

Vad händer sedan?

Som hyresvärd är vi skyldiga att ingripa mot störningar i boendet. Vi följer därför upp alla anmälningar om störningar. Om vi kan konstatera att en störning ägt rum, gör vi i regel ett hembesök eller skickar ett varningsbrev. Efter en andra upprepad och konstaterad störning debiteras hyresgästen för Störningsjourens utryckning. Lagen ger alltså hyresgästen en chans, men upprepade störningar kan leda till att man förlorar sin lägenhet. Räknas störningen som särskilt allvarlig, kan den leda till att hyresgästen sägs upp utan varningsbrev.