Frågor och Svar om uppgraderingen

 

 

Snart får du som är hyresgäst hos Poseidon tillgång till ett uppgraderat bredbandsnät. Uppgraderingen av nätet startar 5 oktober 2018 och pågår fram till sommaren 2019.

Det uppgraderade öppna bredbandsnätet heter Framtidens Bredband precis som tidigare och har en uppdaterad hemsida där all viktig information finns. Webbadressen är densamma: framtidensbredband.se.

Nätet uppgraderas med start i höst
Från oktober 2018 till juli 2019 uppgraderas bredbandsnätet. I samband med byte av utrustning i din fastighet kan det bli ett kort avbrott på dina tjänster. Arbetet kommer ske dagtid på vardagar. Avbrottet är normalt cirka 2 timmar men kan i vissa fall uppgå till 8 timmar. När i tid din adress påverkas kommer att framgå av information på hemsidan framtidensbredband.se. Med start från hösten 2019 kommer också mediaomvandlarna i lägenheterna bytas ut mot nya. Du kommer få ett brev när det är dags för byte på din adress.

Vad sker med dina tjänster?
Alla befintliga tjänster flyttas automatiskt över till det uppgraderade nätet. När uppgraderingen är klar på din adress kommer du kunna beställa tjänster upp till hela 1 000 Mbit/s. När du beställer en bredbandstjänst med hastighet 250 Mbit/s eller högre kontaktar vi dig och byter ut din mediaomvandlare utan kostnad.

Viktig info för dig med subventionerat tv-paket
Har du ett subventionerat tv-paket idag kommer du få en förändring när uppgraderingen är klar. De subventionerade tv-paketen tas bort och som alternativ erbjuder iTUX ett nytt kostnadsfritt bas-tv-paket. Här hittar du mer information om det.

Vart kan du vända dig med frågor?
iTUX driver det öppna bredbandsnätet. Om du har frågor om tjänster och utbud: gå in på framtidensbredband.se/tjansterHär hittar du alla tjänster, tjänsteleverantörer och deras kontaktuppgifter. Om du har frågor specifikt om uppgraderingen och hur det kommer att påverka dig – mejla info@itux.se eller ring iTUX på 0771-40 70 77.

logo Framtidens bredband

Vanliga frågor

  1. Varför ska ni in och byta alla mediaomvandlare igen? Det känns som om ni nyss var här.

Det har gått över åtta år sedan vi satte in de första mediaomvandlarna i lägenheterna. Utvecklingen går i rasande takt och det är dags att byta ut alla mediaomvandlare för att klara de kvalitetskraven som finns på nuvarande tjänster.

 

  1. Vad är en mediaomvandlare?

Det är den vita boxen som vi tidigare kallat mediabox. Den sitter någonstans i hallen, i en klädgarderob eller i ditt vardagsrum och är den du kopplar din övriga utrustning till för att få tillgång till tv och internet.

 

  1. Kommer den här uppgraderingen att påverka de abonnemang som jag har idag?

Det nya avtalet med iTUX kan innebära att vissa abonnemang förändras något. Om det blir någon förändring för dig kommer du få information om det från din tjänsteleverantör. Du behöver inte göra något själv.

 

  1. Vilka är iTUX?

Framtidenkoncernen äger själva fibernätet, men det är iTUX som ”driftar” fibernätet och ser till att det finns tjänster där. De skriver avtal med de tjänsteleverantörer som vill vara med och kommer nu också vara de som tillhandahåller en kostnadsfri bas-tv-tjänst.

 

  1. Vad menas med tjänsteleverantör?

När vi pratar om ”din tjänsteleverantör” så menar vi den som du beställt bredband, tv eller andra tjänster i nätet av.

 

  1. Vad händer med min subventionerade tv-tjänst?

Vår subvention kommer att tas bort. Du kommer ändå fortsättningsvis ha möjlighet att välja ett kostnadsfritt basutbud av tv-kanaler. Subventionen tas bort månaden efter att ditt hus har uppgraderats. Läs mer under fråga 9. Vill du behålla de kanaler du har idag så läs vidare under fråga 7.

 

  1. Vilka tv-kanaler ingår i det kostnadsfria bas-tv-utbud som iTUX erbjuder?

SVT1, SVT2, SVT Kunskapskanalen, SVT Barnkanalen, SVT24, TV4, TV6, TV8, Kanal 11 och TV12 ingår i bas-tv-tjänsten.

 

  1. Jag vill behålla de tv-kanaler jag har nu i det paket som idag subventioneras av mitt bostadsbolag.

Vill du behålla den tv-lösning du får subventionerad idag kommer du få erbjudande från Com Hem/IP Sweden att behålla det, men istället börja betala månadskostnaden själv. Vill du ha en bas-tv-tjänst helt kostnadsfritt kan du läsa mer om det under fråga 9.

 

  1. Jag vill ha den nya kostnadsfria bas-tv-tjänsten. Hur gör jag?

Du beställer bas-tv-tjänsten på framtidensbredband.se/bastv. Har du subvention sedan tidigare och har Com Hem som tjänsteleverantör kan du i de flesta fall återanvända din tv-box. iTUX kan programmera om den direkt och du kommer bara behöva starta om den för att allt ska fungera igen. Har du IP Sweden kommer du få en ny tv-box skickad till dig.

 

  1. När kan jag beställa den nya kostnadsfria bas-tv-tjänsten?

Från och med närmaste månadsskifte efter att din adress uppgraderats kan du beställa bas-tv-tjänsten. Det blir någon gång mellan oktober 2018 – juli 2019. Vill du veta redan nu när det blir kan du läsa mer om det på framtidensbredband.se/uppgr. Om du inte har tillgång till dator kan du ringa iTUX kundservice på 0751-79 20 05.

 

  1. Bytet av mediaomvandlare i lägenheterna kommer ta flera år. Jag vill ha tillgång till högre hastigheter redan nu.

Så fort ditt hus har fått tillgång till det nya nätet (någon gång mellan oktober 2018 – juli 2019) kan du beställa tjänster med högre hastigheter. Du beställer den bredbandstjänst du vill ha på framtidensbredband.se/tjanster. Du kan också kontakta din tjänsteleverantör. När du beställer snabbare bredbandstjänster prioriteras din lägenhet och du blir kontaktad av tekniker som kostnadsfritt byter ut din mediaomvandlare.

 

  1. Jag har hört att bredbandshastigheter på 1Mbit/sek, 5 Mbit/sek och 25 Mbit/sek kommer tas bort. Jag har en sådan tjänst – vad händer med mig?

Du kommer att kontaktas av din tjänsteleverantör för att uppgradera din tjänst. Det kan innebära en viss prisförändring.

 

  1. Var hittar jag mer information om Framtiden Bredband?

Besök hemsidan framtidensbredband.se. Där hittar du allt om migreringen till det nya nätet, bas-tv-tjänsten, vilka andra tjänster du kan beställa, vart du vänder dig med frågor och så vidare.

 

  1. Vart kan jag vända mig med frågor?

Har du frågor kring Framtidens Bredband i största allmänhet och vad det är för något kan du läsa mer på framtidensbredband.se, ringa iTUX supporttelefon på 0771-40 70 77 eller maila info@itux.se. Har du frågor kring bas-tv-tjänsten kan du kontakta iTUX kundservice på 0751-79 20 05 eller bastv@itux.se.